IBS LÄR MIG ATT LEVA PÅ ETT NYTT SÄTT

Veckan innan jag åkte till Bali för att fira jul så drabbades jag av IBS. IBS är en tarmsjukdom som påverkas starkt av stress eller/och dålig kost. Jag har så länge jag kan minnas haft en orolig mage som fått tagit en del stryk av dålig mat. Jag har aldrig varit allergisk mot något eller valt att sluta med något, men redan som litet barn fick jag lära mig via den hårda vägen att fett, socker och för mycket stress skapade starka kramper i magen. 
 
På senare år har det blivit bättre och jag har kunnat äta mat som klassas som skräpmat utan större problem. Men en dag i december så kom kramperna tillbaka och sedan dess har jag lärt mig att detta måste tas på allvar. Det är inte kul att vakna upp och ha såna kramper att jag varken kan gå till jobbet eller jobba hemifrån. Det är inte värt att få så ont i magen när det faktiskt finns ett hyfsat enkelt recept som mildrar omstädningheterna: Att lära sig vad jag kan äta och inte. 
 
Jag har därför bestämt mig för att innan jag kontaktar en dietist försöka leka detevktiv på egen hand. Jag har aldrig varit en person som älskat skräpmat utan varit noga med vad jag ätit men det finns ändå en del saker som kan uteslutas. Jag ska sluta med fet mat som exempelvis är friterat och stekt, jag måste vara försiktig med laktos, sötsaker och definitvt alkohol. Dessutom kommer jag tvingas att lära mig att stressa ner och inte oroa mig i onödan. Om någon därute har IBS och vill dela med sig av ett tips så lämna gärna en kommentar.
 
Två veckor på Bali blev en snabbkur. Där kunde jag äta bra, sova ut, skratta med vänner, inte tänka på måsten och stressa ner.

Kommentarer

Skriv ditt meddelande här:

Ditt namn:
Spara dina uppgifter?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Ditt meddelande:

Trackback
RSS 2.0