Att plugga Music & Event Management

Jag visste redan på gymnasiet att jag ville jobba med musik. Jag hade en vision om att få hjälpa duktiga musiker att nå sin dröm, vara deras stöttepelare och rådgivare. Jag ville vara den personen som höll i trådarna och höll koll på artistens alla kontakter. Jag visste bara inte hur jag skulle komma dit. Kontakter är något som är viktigt, men jag ville inte jobba mig uppåt för jag har alltid varit en person som vill ha en utbildning i grunden. Att kunna visa det här har jag klarat och det här klarar jag - hire me! Så hur skulle jag nå min dröm?

Av en google-sökning hittade jag Music & Event Management. Jag läste om programmet och den verkade vara skräddarsydd för mig! En ekonomiutbilding med fokus på musik- och eventbransch, perfekt! Jag sökte och kom in. Men sen var det dags att söka boende och jag insåg att jag skulle behöva bo i Hultsfred i ett och ett halvt år. Många tyckte det verkade absurrt att jag skulle klara av att leva där, men jag hade en dröm och den skulle jag inte ge upp så lätt. Men jag medger, det var tufft. En "skola" med få elever och en stad med få invånare och utbudet av diverse affärer ska vi inte ens nämna. Detta passade inte mig alls och efter första året flyttade jag till Kalmar - här trivs jag hur bra som helst! Här kan jag få allt jag vill - ett socialt liv, ordentlig skolkänsla, ordentlig stad, studentpriser, studentliv(!!!) och civilisation.

Flytten till Kalmar gjorde allt mycket lättare. I Hultsfred hade jag all tid i världen att lägga på studierna, men vad spelar det för roll när inspirationen och motivationen ligger på noll? Att vakna på morgonen, 7 dagar i veckan och ha noll planer och noll möjligheter var inte kul. Det var mycket hemmafester, som jag tyvärr tröttnade snabbt på. Vi spenderade många timmar under en filt i soffan och körde serie-maratons. Jag tänkte hela tiden när jag kommer härifrån ska jag göra det och det och det! För jag hade stora planer i framtiden!

Vi har många gånger disskuterat varför utbildningen ligger där? Vi får en massa kunskaper och de säger åt oss att inte vänta tills vi är fördigutbildade utan borde sätta igång direkt. Men hur? Hela branschen ligger uppe i Stockholm med några få undantag(om vi nu pratar om Sverige). Ibland undrade vi om det var ett test, om det var för att sålla bort de som tyckte det verkade lite coolt att plugga musik. Nu ska jag inte säga att alla tycker så här, många i min klass och tidigare studenter har trivts superbra där. De har gillat den familjära känslan som finns och ha hemmafester var å varannan dag. Men jag kan bara prata för mig själv.

Hur är det att plugga mitt program då? Jag har aldrig riktigt klagat på själva utbildningen. Jag läser ekonomi- och marknadsföringskurser och har läst grunderna i juridik samt lärt oss "musikjuridik" av Calle Blom(Mando Diaos manager). Vi har även lärt oss hur den digitala biten fungerar (som blir mer och mer viktig att kunna!) och jag har läst om olika aktörer inom branschen och hur dessa jobbar ihop. De bästa föreläsningar har nog ändå varit gästföreläsningarna då det ofta blivit hetsiga diskussioner kring dagens musikbrukande eller festivaler(exempelvis). För om det är något min klass kan så är det livslånga diskussioner om musik. Vad är credigt och inte? Vad ska man lyssna på och inte? Varför? Vilken festival kommer dö? Vilken artist blir årets headline? Osv.

Jag har många gånger funderat på att hoppa av just pga att det avr tufft att bo i Hultsfred, men tack och lov inte gjort det. I Kkalmar har jag inte funderat på det en enda sekund! Trots att det var jobbigt att pendla så var det värt det! Jag älskar att veta att jag kommer nå min dröm. Jag har redan provat på jobbet som manager för ett rockband, blivit erbjuden projektassistent på Rockbjörnen, praktiserat på t.ex. Peace & Love, Titan Television, Ladies Night och börjat nätverka ordentligt! Några frågor på det?


På väg till Peace & Love där jag jobbade som logevärd

Under 2011 såg jag säkert över 60 band. Detta var i november på Debaser - Foster The People

Mitt favoritställe i Hultsfred - vid vattnet där festivalens största scener ställs upp. Här satt jag och min bästa vän en dag i maj och drack rosé och åt jordgubbar.

Efter en fest innan vi alla skulle åka hem för att fira påsk. Vetskapen om att snart vara i Stockholm gjorde mig gott. Och ja, vi bodde alla i radhus..

En av de första festerna i Hultsfred med tema S - Springtjejer I guess?

Praktik på Titan Television - Sverige Nationaldag på Skansen då jag var backstage assistent.

Och så flyttade vi till Kalmar och var med på nollningen! Idag är jag med och planerar nollningen med ett gäng härliga människor!

Kommentarer
Postat av: Lilla syster

Vilken härlig bild!

2012-01-27 @ 12:11:01

Skriv ditt meddelande här:

Ditt namn:
Spara dina uppgifter?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Ditt meddelande:

Trackback
RSS 2.0