god morgon

Åh här kommer ett sånt där fint ilandsproblem.

Det jobbiga med att bo själv är att man får inte riktigt välja vad man vill äta. Man måste komponera ihop en middag bestående av det man har, dels för att det är dyrt att alltid köpa mat och för att man måste välja efter ingredienser med kortast utgångsdatum. Så varje morgon öppnar jag och stirrar in i mitt eko-tomma kylskåp och söker efter en lösning som är någorlunda god. Ofta lyckas jag. Men bara för att jag lyckas så betyder det inte att jag är speciellt sugen på det. Som imorse när jag var sugen på havregrynsgröt.. nej då insåg jag att äggen var på utgång, så då fick jag äta en omelett.

Men jag har några tips på VAD man ska ha i sitt kylskåp om man vill lyckas med sina plock-ihop-rätter-innan-det-blir-gammalt!

1. Ha alltid Sweet Chili hemma. Det har jag, Emelie och Rebecca insett sen första året på gymnasiet när vi spicade alla våra rätter med denna otroligt användbara sås. Den passar till precis allt!
2. Gör stora mängder mat som du sedan fryser in. Detta har Sandras mormor och morfar bejakat. Hennes frys är proppad med läckerheter som kommer räcka länge. Och det bästa - det blir inte gammalt och hon tvingas inte äta upp maten innan hon är riktigt sugen på det!

Nu är det dags för föreläsning!

Kommentarer

Skriv ditt meddelande här:

Ditt namn:
Spara dina uppgifter?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Ditt meddelande:

Trackback
RSS 2.0