associationer

Första helgen jag åkte "hem" till sthlm frågade mamma mig om hur utbildningen och kurserna kändes - Är det inte flummigt? Nej, nej, svarade jag stolt. Det är riktigt uppstyrt med tusen regler och inga undantag! Men HA så fel jag hade. Idag kom vi till den stora, och som jag förrut uppfattat som en absolut självklar fråga med ett uppenbart svar - Vad är musik? Jo men det är ju toner... eller asså, typ sånt där som spelas på radio och som körer sjunger i skolan. Eller nu vet jag - MOZART! Men nu vet jag, det finns inte ett själklart svar som är allas sanning. Men det är viktigt att veta vad musik betyder för människor om man ska jobba med det.

En viktig del är associationer. Vad betyder musik för oss och varför? Ofta associerar vi olika saker till olika låtar. Första kyssen. Den svenska julen. Festival. Skolavslutning. Vi får en känsla som vi kan återuppta när vi hör sångerna. Alltså handlar det aldrig om ett enda rätt eller fel, utan om hur, vad och varför människor får associationer!

Här är några av mina låtar och minnen.

Timglas - Lars Winnerbäck - Konfirmation
No Ones Gonna Love You - Band Of Horses - Tiden i Barcelona
Iris - Goo Goo Dolls - 1.an på gymnasiet


Kommentarer

Skriv ditt meddelande här:

Ditt namn:
Spara dina uppgifter?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Ditt meddelande:

Trackback
RSS 2.0